Utoljára frissítve:

Olvasási idő: 3 perc

Nagy eséllyel naponta több órán keresztül számítógép előtt ülsz és a monitort nézed. Ha mégsem, akkor pedig valamilyen másik kijelzőt nézel. Ez több egészségügyi problémát is okozhat, de az biztos, hogy a szemet veszi leginkább igénybe. Rövid idő alatt kialakul a szemfáradtság, ami később fejfájáshoz és rosszulléthez vezet.

Mit tehetünk, hogy megelőzzük a szemfáradtságot és az ebből fakadó problémákat?

Pislogj gyakrabban

Ez furcsán hangozhat, hiszen teljesen természetes dolog, hogy pislogunk. Azt viszont szinte észre sem vesszük, hogy amikor valamilyen kijelzőt nézünk, akkor elfelejtünk pislogni. Hosszú percekig egyáltalán nem mozdul meg a szemhéjunk.

Amikor pislogunk, akkor két fontos folyamat zajlik le. Az alatt a villanásnyi idő alatt pihen a szem, és benedvesedik. Ezek mind fontos tényezők, amik hozzájárulnak az egészséges szem megtartásához.

Változtasd meg a betű típusát, méretét

Ha digitális tartalmakat állítasz elő vagy programozol, akkor nagyon jól tudod, hogy az alkalmazott betűtípussal drasztikus változásokat lehet elérni. Nagyon sok betűtípus nem alkalmas a folyamatos használatra, olvasásra. Egyes betűtíőusok jól mutatnak szórólapon vagy egy olyan produktumon amit csak 1-2 percig olvasunk. 8 órán keresztül nézni ezeket a betűket már rendkívül megerőltető nemcsak a szemnek, de az agynak is.

Bizonyos betűk, mint a Consolas, Fira code vagy a Monoid kifejezetten arra lettek tervezve, hogy hosszú távon lehessen nézni/olvasni az ezzel írt szövegeket.

A betű mérete és színe is fontos tényező, hogy megelőzzük a szemfáradtságot. Ha nagy felbontású monitorod van, akkor jó eséllyel a betű mérete kicsi. Sok esetben az olvasott szöveg is egy világos háttér előtt van. Ha így van, akkor a szemednek erőlködnie kell.

Állítsd nagyobbra a betű méretet. Most is egy böngészőben olvasod ezt a cikket. Egy egyszerű trükkel meg lehet növelni a betű méretét. CTRL/CMD és a + jel növeli, CTRL/CMD és a – jel csökkenti a betű méretét. Próbáld ki.

Vedd lejjebb a fényerőt

Az általunk használt kijelzők jó eséllyel túl fényesre vannak állítva, hogy minél jobban lássuk, élénkebbek legyenek a színek ezáltal jobb felhasználói élményben legyen részünk.

Ez egyúttal a szemet is gyilkolja. Az erős napsugárzás esetén felveszed a napszemüveget, hogy ne vakítson. A monitor vagy más kijelző fényerejét pedig érdemes lentebb állítani, hogy az se vakítson el. Meg kell találni egy egyensúlyi helyzetet, amikor még kényelmesen tudsz dolgozni, de a fényerő sem a maximumon van. A szemed sokkal később fog elfáradni.

Sötét mód

Egyre nagyobb divat a sötét mód, vagy dark mode. Programozók már nagyon régen rájöttek, hogy sötét módba állítva a programozáshoz használt alkalmazásokat sokkal kényelmesebb a munka és nem fárad el a szem.

Ami divatnak indult, azt ma már egyre több hardver és szoftver gyártó kezdi alkalmazni. Egyre több alkalmazás, és maguk az operációs rendszerek is megkapják a sötét módot. Ezt használva sok fejfájástól kímélhetjük meg magunkat.

Változtass testhelyzetet

A képernyő előtt ülve nemcsak a szemed fárad el, hanem a nyak, hát és karizmok is jelentős igénybevételnek vannak kitéve. A képernyőnek olyan magasságban kell lennie, hogy a fej természetes állásban legyen. Ez leginkább a laptop használatakor jelent nagy problémát. A fej előre billen, ami által a nyakban az izmok állandó feszültségben vannak. Ez már rövid távon is nyakfájás okoz.

Fontos, hogy megfelelő távolságban legyél a monitortól. Ideális esetben karnyújtásnyira vagy távolabb legyen a monitor a szemedtől. Ez nagyban függ a monitor méretétől és az egyéni igényektől is.

Ha túl közel ülünk a monitorhoz, attól nem vakulunk meg, mint ahogy a szüleink mondták mikor gyerekek voltunk, de a szemnek sokkal többet kell dolgoznia. Ez rövid idő alatt kifárasztja a szemet.

Használj matt kijelzőket

Nagy divat lett a fényes kijelző. Jól néz ki, dizájnos, de ezen kívül semmilyen haszna sincs. Pontosabban technikai szempontból igen, mivel a fényes kijelzőkön például élénkebbek lehetnek a színek. Használat és egészségügyi szempontból viszont rendkívül károsak.

A fényes kijelzőn minden külső fényforrás megcsillan, a kijelző egy részét olvashatatlanná teszi. Ha sikerül olyan pozíciót találni ahol a fények nem zavarnak be, akkor pedig saját magunkat és a környező tárgyakat látjuk benne visszatükröződni. Ezek mind olyan tényezők, amelyek nagyon zavaróak és rendkívül sok plusz munkát igényel minden a szemnek, mind az agynak, hogy szétválassza a hasznos tartalmat a csillogástól és a tükröződésekből.

Kapcsold ki a számítógépet, tedd le a telefont

Szánj rá időt, hogy a kijelzőn kívül mást is nézz. A világ körülöttünk rengeteg szépséget tud felmutatni. Az utcán közlekedve, a tömegközlekedésen utazva a kijelző helyett inkább nézzük a tájat. Lássuk meg az apró részleteket. A patakparton ugráló békát és az őt éppen levadászó gólyát.

Figyeljük meg az embereket és próbáljuk kitalálni, hogy mit is dolgozhatnak, hova mennek. Gondolatban szőjjünk mesét az emberek köré.

Hamar rá fogsz jönni, hogy a chat amit a barátoddal folytatsz nem is annyira fontos, hiszen pont vele akarsz találkozni. Leültök egy kávéra és beszélgettek. Élő szóban elmondjátok egymásnak azt amit chat-en is megtehettetek volna. De mennyivel jobb is élő szóban, ugye?

Ez a cikk a GOLNET Informatikai blogon jelent meg először 2019. július 31.-én.

Mennyire volt hasznos ez a cikk?

Értékelés átlaga / 5. Értékelések száma:

Mivel hasznosnak találtad a cikket...

Kérlek kövess a Facebookon

Sajnálom, hogy nem találtad hasznosnak a cikket!

Szeretnénk fejleszteni a cikk színvonalát.