Számítógép használat hatása egészségünkre – orvosi szemmel

j

Dr. Oláh Marietta Dóra

2019.10.02. @ 16:15
A cikk szerzője

Dr. Oláh Marietta Dóra, belgyógyász szakorvos


Manapság alig találni olyan munkahelyet, mely nem követeli meg a számítógép használatot, hacsak pár órára is naponta. Nagyon sokan töltünk órákat a gép előtt görnyedve, monitort bámulva, végezve a mindennapi teendőinket. Nem feltétlen csak a betegségekre, hanem ezek megelőzésére szeretném inkább felhívni a figyelmet, hiszen ez az, amit sajnos még mindig nem veszünk elég komolyan.

Mivel ez a munka típus legfeljebb 30 évre vezethető vissza, napjainkban sok hosszú távú hatásra derül fény, melyek nemcsak az orvostudományban újdonságok, hanem a mindennapi emberek tudatába sem ivódott bele kellőképpen. Emiatt nagyon fontos erről beszélni, hiszen kis odafigyeléssel, pár trükkel, kiegészítővel sokat tudnánk tenni egészségünk megőrzése érdekében.

A számítógépet használók mellett bárki veszélyeztetve van, aki ülőmunkát végez!

Az ergonómia

A legáltalánosabb, kézzel fogható probléma az izom-vázrendszer problémái. Sajnos az ergonómikus kialakítású asztalok (például állítható magasságú asztalok), székek, ergonomiku egér és billentyűzetek a legtöbb munkahelyen a nem fontos pluszkiadás kategóriába esnek.

Mit jelent az ergonómia?

A tervezésben a test és a lélek sajátosságait tudatosan figyelembe vevő, a kivitelezésben pedig a használó testét és lelkét nem károsító eszközök létrehozását és használatát.

Fizikai fájdalom és eltorzulás

Gerinc és izom

Az ergonomikus eszközök hiánya miatt rossz testhelyzetben töltünk el nagyon sok időt, mely (igen leegyszerűsítve) a gerinc természetes görbületeit átrendezi. Ennek eredménye hosszú távon gerincsérv, hát-, nyakfájdalom.  Emellett a rossz pózban történő ülés nagy terhelést ró olyan izomcsoportokra, melyek nem arra az igénybevételre lettek kitalálva. Ennek tipikus példája a csuklyás izom feszülése, görcse, melyet bizonyosan mindenki tapasztalt már a vállak-lapockák környékén. Ezek a problémák rövid távon fejfájáshoz, izom- és ízületi merevséghez, hosszabb távon szédüléshez, ízületi és izommeszesedéshez, krónikus fájdalom szindrómákhoz és beszűkült ízületi mozgástartományhoz (fájdalmas mozgás) vezetnek.

Csukló és kéz

A csukló ízület is a számára nem megfelelő ízületi állásba van kényszerítve, melynek eredményei lehetnek a carpalis alagút szindróma (csukló kötőszövetének elmeszesedése. Emiatt nyomás alá kerülnek a kézre futó idegek és inak, ami kézzsibbadást, az ujjak elfehéredését eredményezi.

Telefonnyak

Egy új betegség megjelenése jó példa arra, hogyan befolyásolja szervezetünket egy olyan életmód, amihez nem vagyunk hozzá adaptálva. Pár évvel ezelőtt került leírásra a reumatológiában a telefonnyak. A betegség lényege, hogy a folyamatos rossz fejtartás – okostelefonunkra meredés – ízületi, porckorong és izomkárosodásokat okoz a nyakban.

Belső egészségügyi problémák

Bél gondok

Megemlítem a másik fontos tényezőt, melyre nem biztos, hogy mindenki egyből gondol, a bélrendszerünket. Nagyon sok károsító hatás éri a bélrendszerünket, ami elsősorban a helytelen táplálkozásunkból ered, de kevesen gondolnak rá, hogy a bélmozgások is lelassulnak az ülőmunka során.

Ennek eredménye szerteágazó lehet, leggyakoribb a székrekedés, de akár a nap bizonyos szakában jelentkező hasmenéses epizódok is figyelmeztetnek arra, hogy az emésztésünknek nem kedvező életmódot folytatunk.

A sok ülés (pláne a székrekedés) aranyerek képződéséhez, illetve rostszegény táplálkozásunknak hála vastagbél diverticulosishoz vezetnek. A diverticulosis a vastagbél falának tasakszerű kitüremkedése, melyben általában bent reked és pang a széklet, ami aztán begyulladhat. Ezek a problémák sajnos egyre szélesebb körben válnak ismertté társadalmunkban.

Mindezek együtt nagyban növelik a vastag- és végbél rák kockázatát is.

A rák, ami nem finom

A daganatos megbetegedések a modern világ pestise. Míg régen fertőző betegségekben hunytak el százezrek, addig napjaink nyugati, “fejlett” világában a daganatos megbetegedések felelősek rengeteg honfitársunk haláláért, melyek egyrésze bizonyítottan életmódunk eredménye.

A cirkadián ritmus, azaz a biológia óránk megerőszakolása

A fent említett tényezőkön kívül a cirkádián ritmusunk felborulása (24 órás belső ritmus) is hozzájárul rák kockázathoz illetve számos hormon problémához.

A cirkádián ritmus a szervezet belső órája, melyet az agyalapi mirigy vezényel, mint egy jó karmester, a napszakokhoz igazítva.

Ez határozza meg, hogy mikor, milyen és mennyi hormon termelődik a szervezetben, mely hat az éberségünkre, emésztésünkre, cukorháztartásunkra, reprodukciós működésünkre, pajzsmirigyünkre, vesénkre, stb. Egyszóval összehangoltan az egész szervezetünket egy jól bevált ritmus szerint működteti.

Ebbe az olajozottan működő gépezetbe minden alkalommal kis porszemeket szórunk, amikor este is a monitor előtt ülünk. A monitorok kék fénye illetve a LED-lámpák hideg fénye felborítja belső ritmusunkat, melynek egyik legenyhébb megjelenési formája az állandó fáradtság érzet, álmosság, lomhaság érzés.

A cirkadián ritmus felborítása miatt vagy fáradt

Ha tartósan felülírjuk szervezetünk igényeit az bizonyítottan növeli a hangulati zavarok, alvászavarok és a daganatos megbetegedések kockázatát. A monitorok kék fénye emellett szemszárazságot, szemfáradtságot, irritációt is okozhat, nem megfelelő felbontású és nem jó pozícióban elhelyezett képernyő pedig a látásélességet is rontja.

Ezek ellen is nagyszerű megoldás a lentebb részletezett rendszeres szünet sétával, mozgással, ilyenkor lehetőleg ne a telefon képernyőjére váltsunk! : ) A szemtorna szintén napközben bármikor elvégezhető kis energia befektetéssel járó tevékenység, mely sokat tud javítani látásunkon.

Mit tehetsz, hogy megőrizd az egészséged?

Ad-hoc testmozgás

A testünk nem arra lett kifejlesztve, tökéletesítve az évezredek alatt, hogy folyamatosan üljön. Emiatt ennek a megoldása is egyszerű. Mozogj! Mindennap óránként, ha teheted, de minimum kétóránként állj fel, sétálj kicsit, mozgasd át a tétlenségre kényszerített ízületeidet. Pár fejfordítás, karkörzés, törzsfordítás, karnyújtás, csukló körzés nem kerül sok időbe, a tested viszont nagyon hálás lesz érte.

Rendszeres testmozgás

Emellett fontos a rendszeres, heti háromszori legalább másfél órás testmozgás is. A gerinc szempontjából a jóga elsőrangú választás lehet. A rendszeres testmozgással nagyon sokféle életmódhoz kapcsolt betegség, például cukorbetegség, magas vérnyomás, bélproblémák megelőzhetőek vagy akár kezelhetőek is.

Magyarországon a legtöbb halált okozó szív-, érrendszeri megbetegedések száma is jelentősen csökkenne a helyes életvitellel és megfelelő szűrő vizsgálatokkal.

Jó példa egy szomszédos országunk Szlovénia, ahol egy komplex stratégiának hála a szív és érrendszeri megbetegedések és halálozások számát körülbelül 5 év alatt a felére csökkentették. De ehhez a társadalom együttműködése is kellett, hiszen nem gyógyszereket kaptak, hanem maga az életmódváltás volt a terápia.

Summa summarum

Figyeljünk oda magunkra, mozogjunk, táplálkozzunk helyesen! Egy kiegyensúlyozott életvitelben nem a számítógép, mobiltelefon uralja a mindennapjainkat. Fontos, hogy tudjuk azt, hogy mi döntjük el, mi fér bele a napjainkba és mi nem.

Ez a cikk a GOLNET Informatikai blogon jelent meg először 2019. augusztus 12.-én.

GOLNET Informatika hírlevél feliratkozás

Kérem az új cikkeket

Ez is érdekelhet…

GOLNET Informatika hírlevél feliratkozás

Kérem az új cikkeket
close-link
Szeretnék exclusive online marketing anyagot kapni!
A felíratkozáshoz tudomásul veszed az adatvédelmi tájékoztatóban leírtakat.
Kérem az exclusive anyagot
close-image