Email cím használat. Egyet? Vagy többet?

Szerző: | 2018. augusztus 09. | Blog, Informatika közérthetően, Internet és biztonság, Tippek és trükkök

Aki az interneten kóborol annak szinte biztos, hogy van legalább egy email címe. Email cím nélkül ma már elég nehéz bármit is csinálnunk az interneten. Hogyan is használjuk az email címünket? Egyáltalán milyen email címet használjunk?

Egy email cím csak bajt okoz

Sok különböző szolgáltatásra iratkozunk fel az interneten. Webáruház, közösségi média, hírportál, kormányzati szervek weboldala és még sorolhatnám. Korábban írtam arról, hogy egy ismerősöm milyen zsaroló emailt kapott. Sajnos ő elkövette azt a hibát, hogy egy email címet használt minden szolgáltatáshoz. Arról, hogy egy jelszót használt nem is beszélek.

Kivétel nélkül minden weboldalt és úgy bármit ami kint az interneten megpróbálnak feltörni azért, hogy megszerezzék az emberek adatait amivel azután visszaélhetnek. Ezért okoz problémát ha mindenhova egy email címet adsz meg, főleg ha mindenhol egy jelszót is használsz. Ha az egyik szolgáltatást feltörik, akkor az összes többit is feltörték. Ebben a formában nem vagy biztonságban az interneten.

Hány email címem legyen?

Én legalább 4 email címet használok.

  1. Legyen egy email címed ami nevezzünk privát címnek. Ezt csak olyan célra használd amit biztonságosnak vélsz és tudod, hogy mi történik vele. Például a kormányzati szervekkel (pl: magyarorszag.hu) való kommunikációra vagy kapcsolattartásra a barátokkal, rokonokkal, ismerősökkel. Ezt a címedet SOHA ne használd közösségi médiában vagy webáruházban. Ez a legfontosabb email cím, mivel ha feltörik, akkor a fél életedet megszerzik.
  2. A következő email cím a regisztrálós email cím. Ezt használom ha be kell regisztrálnom webáruházba, közösségi médiába, weboldalra. Szintén fontos email címről van szó, mert az életed másik feléhez jutnak hozzá ha feltörik.
  3. Van egy céges email címem is. Ez az amit csak és kizárólag a munkával kapcsolatos ügyek intézésére használom. SOHA nem használom arra, hogy beregisztráljak vele bárhova, kivéve ha azt a cégben végzett munkámhoz közvetlenül kapcsolódik. SOHA nem használom privát levelezésre a barátokkal, ismerősökkel.
  4. Használok még egy eldobható email címet is. Ez egy olyan email cím ami csak addig él ameddig szeretnéd. Ezt használom olyankor amikor be kell regisztrálni valahova, de már az elején tudom, hogy csak egyszer fogom használni azt a weboldalt. Ilyenkor megadom az eldobható email címet, utána pedig teszek rá magasról, hogy mi történik vele. De legalább be tudtam regisztrálni.

Hogyan emailezzek helyesen, hogy ne kerüljek bajba?

  1. Ne küldj személyes adatot emailben. Egyetlen szolgáltató vagy cég sem kér be emailben személyes adatot. Soha!
  2. Változtasd meg az email fiókod jelszavát maximum 3 havonta. Borzasztó belegondolni, ugye? Az elején említett ismerősöm email címét és jelszavát 2016-ban lopták el és még csak most, 2018-ban jutott ez a tudomására. Gondold végig, hány helyre regisztrált be azóta? Ha nehéz megjegyezni a jelszavakat, akkor használj jelszókezelő programot.
  3. Ha gyanús emailt kapsz, akár közvetlen ismerőstől is, akkor soha ne nyisd meg vagy kattints a benne lévő dolgokra. Tanuld meg felismerni a csaló emaileket.
  4. Ha lehet, akkor ne használd az automatikus távollét üzenetet a cégen kívülről érkező email esetében. Több veszélye lehet mint haszna. Inkább a szabadságod előtt értesítsd a külső kapcsolataidat, hogy bár írhatnak, de válaszra nem számítsanak. :-)
  5. Gondolkodj mielőtt a küldés gombra kattintasz. Olvasd el még egyszer amit írtál. Sok kellemetlenségtől kímélheted meg magad.

Az itt olvasható tartalmat a szerzői jogok védik. A szöveg és a képek másolása vagy bármilyen módon történő reprodukálása és más weboldalakon vagy médiában való megjelentetése kizárólag a szerző előzetes, írásos engedélyével lehetséges. Részletek az adatvédelmi tájékoztatóban.
© 2016-2023 Oláh Gábor

Ez is érdekelhet…

A személyes adat nagy kincs az interneten

A személyes adat nagy kincs az interneten

Ma már szinte mindenki az interneten tölti az ideje egy részét. Ott vásárolunk, szórakozunk, tanulunk és igen szenvedünk. Szenvedünk, mert minden amit az interneten teszünk az többé már nem tekinthető személyesnek. Főleg nem az általunk önként megadott személyes adat....

Mi az elektronikus számla, e-számla és a papírszámla?

Mi az elektronikus számla, e-számla és a papírszámla?

Már jó ideje elérhető és használható az elektronikus számla, de a mai napig sok félreértés van kürölötte. Nézzük meg, hogy mi a különbség az elektronikus számlák, az e-számlák és a papírszámlák között. Papírszámla A papírszámla a jó öreg kézzel írt számla, vagy éppen...

Weboldal fejlesztés a GDPR fényében

Weboldal fejlesztés a GDPR fényében

Az internetes fórumokat olvasva sokféle véleményt találni arról, hogy milyen kötelező elemeket és milyen formában kell a weboldal fejlesztés során használni ahhoz, hogy megfeleljen a GDPR rendeletnek (teljes tartalom). Egy ügyvéd segítségével összeszedtem azokat a...

6 veszélyes Out of Office, azaz távollét üzenet

6 veszélyes Out of Office, azaz távollét üzenet

Egész évben keményen dolgozol és már készülsz a megérdemelt szabadságra. Az ügyfeleid, üzleti partnereid a szabadságod alatt is érdeklődni fognak és te továbbra is szeretnéd maximálisan kiszolgálni őket. A jó öreg Out of Office (OoO) vagy magyarul távollét üzenet a...