IT tévhitek: Az igazság az IT-ról amit mind irodában ismerni kellene

Szerző: | Vállalkozói világ, Blog

Az IT osztály a legtöbb cégnél valamilyen misztikus tulajdonsággal rendelkezik. A más osztályokon dolgozó kollégák fejében sok elképzelés él az IT-sokról. Ezek egy része igaz, más részük viszont hamis. Ezek miatt a tévhitek miatt hiszik azt sokan, hogy az IT egy olyan osztály aki bármit megcsinál. Vagy nem.

Álljon itt 6 olyan tévhit, ami mögött lévő igazságot minden embernek ismerni kellene.

1. Az IT-sok minden ember jelszavát ismerik

Hogy korrektek legyünk, egy ember jelszavát senki más nem ismerhetné csak az akihez tartozik. Az IT rendszerek minden jelszót titkosítva tárolnak. És nem, még az IT-sok sem tudják elolvasni. Ne kérdezd meg őket a folyosón, hogy „Te, nem emlékszel mi a jelszavam?”. Az IT-soknak éppen elég a több tucat rendszerhez használt jelszót megjegyezniük. Ehhez ők jelszókezelő programot használnak. Nem is akarják tudni a tiédet.

Szóval ha az IT-s azt mondja neked, hogy „senkinek se mond el a jelszavad”, akkor a senkibe saját magukat is beleértik.

2. Az IT-sok minden problémára ismerik a megoldást ami valaha is felmerült

Az IT-sok nem ismerik az összes lehetséges hibaüzenetet vagy a megoldást az összes IT problémára. Igaz, hogy a múltbeli tapasztalataikból rengeteg információval rendelkeznek, de néha nekik is meg kell kérdezniük valaki mást. És hiába, hogy a megoldás megkeresése is tudást és tapasztalatot igényel, attól még nem tárolunk minden információt a fejünkben, mint egy feneketlen kútban, amiből bármikor előhúzhatjuk.

Ha az IT-s azt mondja, hogy „ezt most nem tudom neked megmondani”, az nem azt jelenti, hogy nem is tudja a választ. Sok ezer fajta probléma megoldását nem tároljuk a fejünkben. Erre van az internet és a cégen belüli tudástárak és dokumentációk.

3. Ha számítógépet kell használni egy feladat elvégzéséhez, akkor az IT feladat

Sokan hiszik azt, hogy ha egy feladat elvégzéséhez számítógépet kell használni, akkor azt a feladatot nyugodtan rápakolhatják az IT nyakára, mert informatikai feladat. Tévedés! A pénzügyi kimutatások, gyártósori vezérlő számítógépek, dokumentumok és prezentációk készítése nem informatikai feladat.

Ha ez így lenne, akkor nem lenne szükség könyvelőre, minőségbiztosítási mérnökre, logisztikusra, sőt néha még cégvezetőre sem. Miért? Mert ma már minden feladathoz számítógépet kell használni.

Hogy az egyik beosztottad nem tudja elkészíteni az excel riportot? Oktatás, oktatás, oktatás.

4. A gyors hibaelhárítás azt jelenti, hogy egyszerű volt a probléma

Sokan gondolják, hogy „csak 5 percig tartott a javítás, akkor nem is dolgoznak olyan keményen az IT-sok”. Néha valamit megoldani csak percek kérdése, néha a megoldás rendkívül egyszerű. Igen, ez így van. Az IT-s azért tud gyorsan problémát megoldani, mert előtte évekig jó sokat tanult és elrontott pár rendszert, amiből rengeteget tanult.

Az, hogy gyorsan megoldunk egy problémát, az annak a következménye, hogy 10-20-X év folyamatos tanulás és tapasztalat van mögöttünk. Ja és azért is, mert a háttérben piszok jó munkát végzünk amikor felügyeljük a szervereket, hálózatot, telefonközpontot és még sok más olyan eszközt és szolgáltatást amiről nem is tudod, hogy létezik.

5. Az IT-sok feladata megvédeni engem és a számítógépemet a támadásoktól és a vírusoktól

Igaz, ami igaz rengeteg munkát, energiát és pénzt ölünk bele a különböző védelmi megoldásokba. Ezekkel igyekszünk megvédeni a céges számítógépeket, az adatokat és Téged is a vírusoktól és egyéb rossz dolgoktól.

Néhány dolog amit csak nehezen lehet informatikai megoldásokkal kordában tartani.
  • elmondod a jelszavad másoknak, vagy egy cetlire írod és kirakod a monitorod szélére
  • pendrive-ra másolod a céges dokumentumokat amit utána elhagysz vagy odaadsz másoknak –> ezt letilthatjuk, de akkor nyafogás van
  • rákattintasz az ismeretlenektől kapott emailben lévő csatolmányra
  • megnyitsz kétes weboldalakat
  • a gyereked kezébe adod a céges laptopodat és/vagy telefont

Ezek ellen mi, IT-sok nem sokat tudunk tenni. Pontosabban tudunk, mert elmondjuk, hogy ne csináld. Megfogadod?

6. Meg tudod javítani a számítógépemet, hisz programozó vagy

Ha megtörted az autód ajtaját, akkor az autó villamossági szerelőhöz viszed megjavíttatni? Hisz ő is autókat szerel.
Ha ki kell javítani a tetőt a házadon, akkor a kőművest hívod? Hisz ő is építőipari szakember.

Ugye, hogy nem.

A programozó is informatikus, de az még nem jelenti azt, hogy meg tudja javítani a számítógépet, a szervert, a hálózatot. És igen, egy profi szerveres szakember sem biztos, hogy elkészíti az excel makróidat vagy a cég weboldalát. Bár jó esély van rá, hogy ért hozzá.

Az informatikának rengeteg területe van.

Minden területnek megvannak a maga szakemberei akikhez fordulhatsz. Az IT osztály nem 1 vagy 2 főből kell, hogy álljon. Minden területre vegyél fel olyat, aki ahhoz a területhez ért. Ha kell legyen egy szerveres, egy hálózatos, egy programozó és egy, aki a felhasználók napi problémáit oldja meg. Ezt a 4 pozíciót egy emberrel is meg lehet oldani, de akkor gyorsan fognak forogni nálad az informatikusok és irgalmatlan magas fizetést fognak kérni.

+1. A rendszergazda minden adathoz hozzáfér a szervereken és a számítógépeken

Ez igaz (lehet)!

Ahhoz, hogy 

  • meg tudjuk javítani a számítógépedet sokszor rendszergazdai jogokkal csatlakozunk a számítógépedhez. Igen, akár úgy is, hogy Te arról nem is tudsz.
  • a szerveren tárolt adatokról biztonsági mentést tudjunk készíteni hozzá kell férnünk azokhoz az adatokhoz.
  • blokkolni tudjuk a böngésződet, hogy megnyisson egy vírusos weboldalt tudnunk kell, hogy milyen weboldalakat látogatsz.
  • vírusokat vagy spameket tudjunk keresni a szervernek látnia kell az emailedet

Hogyan kontrolláljuk a hozzáférést?

Csak néhány a lehetséges megoldásokból.

  • A rendszergazda speciális felhasználónevet használ. A saját nevében nem fér hozzá más adatához.
  • A speciális felhasználónevek minden tevékenységét naplózzuk, így tudni lehet, hogy mikor-mit csinált.
  • Rendszeresen átvilágítják az informatikusok tevékenységét.

Ez a cikk a GOLNET Informatikai blogon jelent meg először 2019. január 9.-én.

Az itt olvasható tartalmat a szerzői jogok védik. A szöveg és a képek másolása vagy bármilyen módon történő reprodukálása és más weboldalakon vagy médiában való megjelentetése kizárólag a szerző előzetes, írásos engedélyével lehetséges. Részletek az adatvédelmi tájékoztatóban.
© 2016-2023 Oláh Gábor

Ez is érdekelhet…

FB-önvizsgálat: 3,2 milliárd törölt profil

FB-önvizsgálat: 3,2 milliárd törölt profil

Szerdán, utólagosan bejelentette a Facebook, hogy 2019. április és szeptember között 3,2 milliárd kamu accountot törölt le. Év eleje óta így már összesen 5,4 milliárd olyan fiók került törlésre, amely hamis információkat, vagy túl szabados szexuális viselkedést...

Karácsonyi vásárlás biztonságosan – Az alapok

Karácsonyi vásárlás biztonságosan – Az alapok

Az idén is megérkezik a Karácsony, az öröm, boldogság és a család ünnepe. A karácsonyi vásárlás, az ajándékozás egy elengedhetetlen része ennek az ünnepnek. Ekkor sokkal többet költünk ajándékokra, mint az év többi részében. Nagyon sokan, sőt egyre többen az...