IT tévhitek: Az igazság az IT-ról amit mind irodában ismerni kellene

j

Oláh Gábor

2019.11.08. @ 15:01

Az IT osztály a legtöbb cégnél valamilyen misztikus tulajdonsággal rendelkezik. A más osztályokon dolgozó kollégák fejében sok elképzelés él az IT-sokról. Ezek egy része igaz, más részük viszont hamis. Ezek miatt a tévhitek miatt hiszik azt sokan, hogy az IT egy olyan osztály aki bármit megcsinál. Vagy nem.

Álljon itt 6 olyan tévhit, ami mögött lévő igazságot minden embernek ismerni kellene.

1. Az IT-sok minden ember jelszavát ismerik

Hogy korrektek legyünk, egy ember jelszavát senki más nem ismerhetné csak az akihez tartozik. Az IT rendszerek minden jelszót titkosítva tárolnak. És nem, még az IT-sok sem tudják elolvasni. Ne kérdezd meg őket a folyosón, hogy “Te, nem emlékszel mi a jelszavam?”. Az IT-soknak éppen elég a több tucat rendszerhez használt jelszót megjegyezniük. Ehhez ők jelszókezelő programot használnak. Nem is akarják tudni a tiédet.

Szóval ha az IT-s azt mondja neked, hogy “senkinek se mond el a jelszavad”, akkor a senkibe saját magukat is beleértik.

2. Az IT-sok minden problémára ismerik a megoldást ami valaha is felmerült

Az IT-sok nem ismerik az összes lehetséges hibaüzenetet vagy a megoldást az összes IT problémára. Igaz, hogy a múltbeli tapasztalataikból rengeteg információval rendelkeznek, de néha nekik is meg kell kérdezniük valaki mást. És hiába, hogy a megoldás megkeresése is tudást és tapasztalatot igényel, attól még nem tárolunk minden információt a fejünkben, mint egy feneketlen kútban, amiből bármikor előhúzhatjuk.

Ha az IT-s azt mondja, hogy “ezt most nem tudom neked megmondani”, az nem azt jelenti, hogy nem is tudja a választ. Sok ezer fajta probléma megoldását nem tároljuk a fejünkben. Erre van az internet és a cégen belüli tudástárak és dokumentációk.

3. Ha számítógépet kell használni egy feladat elvégzéséhez, akkor az IT feladat

Sokan hiszik azt, hogy ha egy feladat elvégzéséhez számítógépet kell használni, akkor azt a feladatot nyugodtan rápakolhatják az IT nyakára, mert informatikai feladat. Tévedés! A pénzügyi kimutatások, gyártósori vezérlő számítógépek, dokumentumok és prezentációk készítése nem informatikai feladat.

Ha ez így lenne, akkor nem lenne szükség könyvelőre, minőségbiztosítási mérnökre, logisztikusra, sőt néha még cégvezetőre sem. Miért? Mert ma már minden feladathoz számítógépet kell használni.

Hogy az egyik beosztottad nem tudja elkészíteni az excel riportot? Oktatás, oktatás, oktatás.

4. A gyors hibaelhárítás azt jelenti, hogy egyszerű volt a probléma

Sokan gondolják, hogy “csak 5 percig tartott a javítás, akkor nem is dolgoznak olyan keményen az IT-sok”. Néha valamit megoldani csak percek kérdése, néha a megoldás rendkívül egyszerű. Igen, ez így van. Az IT-s azért tud gyorsan problémát megoldani, mert előtte évekig jó sokat tanult és elrontott pár rendszert, amiből rengeteget tanult.

Az, hogy gyorsan megoldunk egy problémát, az annak a következménye, hogy 10-20-X év folyamatos tanulás és tapasztalat van mögöttünk. Ja és azért is, mert a háttérben piszok jó munkát végzünk amikor felügyeljük a szervereket, hálózatot, telefonközpontot és még sok más olyan eszközt és szolgáltatást amiről nem is tudod, hogy létezik.

5. Az IT-sok feladata megvédeni engem és a számítógépemet a támadásoktól és a vírusoktól

Igaz, ami igaz rengeteg munkát, energiát és pénzt ölünk bele a különböző védelmi megoldásokba. Ezekkel igyekszünk megvédeni a céges számítógépeket, az adatokat és Téged is a vírusoktól és egyéb rossz dolgoktól.

Néhány dolog amit csak nehezen lehet informatikai megoldásokkal kordában tartani.
  • elmondod a jelszavad másoknak, vagy egy cetlire írod és kirakod a monitorod szélére
  • pendrive-ra másolod a céges dokumentumokat amit utána elhagysz vagy odaadsz másoknak –> ezt letilthatjuk, de akkor nyafogás van
  • rákattintasz az ismeretlenektől kapott emailben lévő csatolmányra
  • megnyitsz kétes weboldalakat
  • a gyereked kezébe adod a céges laptopodat és/vagy telefont

Ezek ellen mi, IT-sok nem sokat tudunk tenni. Pontosabban tudunk, mert elmondjuk, hogy ne csináld. Megfogadod?

6. Meg tudod javítani a számítógépemet, hisz programozó vagy

Ha megtörted az autód ajtaját, akkor az autó villamossági szerelőhöz viszed megjavíttatni? Hisz ő is autókat szerel.
Ha ki kell javítani a tetőt a házadon, akkor a kőművest hívod? Hisz ő is építőipari szakember.

Ugye, hogy nem.

A programozó is informatikus, de az még nem jelenti azt, hogy meg tudja javítani a számítógépet, a szervert, a hálózatot. És igen, egy profi szerveres szakember sem biztos, hogy elkészíti az excel makróidat vagy a cég weboldalát. Bár jó esély van rá, hogy ért hozzá.

Az informatikának rengeteg területe van.

Minden területnek megvannak a maga szakemberei akikhez fordulhatsz. Az IT osztály nem 1 vagy 2 főből kell, hogy álljon. Minden területre vegyél fel olyat, aki ahhoz a területhez ért. Ha kell legyen egy szerveres, egy hálózatos, egy programozó és egy, aki a felhasználók napi problémáit oldja meg. Ezt a 4 pozíciót egy emberrel is meg lehet oldani, de akkor gyorsan fognak forogni nálad az informatikusok és irgalmatlan magas fizetést fognak kérni.

+1. A rendszergazda minden adathoz hozzáfér a szervereken és a számítógépeken

Ez igaz (lehet)!

Ahhoz, hogy 

  • meg tudjuk javítani a számítógépedet sokszor rendszergazdai jogokkal csatlakozunk a számítógépedhez. Igen, akár úgy is, hogy Te arról nem is tudsz.
  • a szerveren tárolt adatokról biztonsági mentést tudjunk készíteni hozzá kell férnünk azokhoz az adatokhoz.
  • blokkolni tudjuk a böngésződet, hogy megnyisson egy vírusos weboldalt tudnunk kell, hogy milyen weboldalakat látogatsz.
  • vírusokat vagy spameket tudjunk keresni a szervernek látnia kell az emailedet

Hogyan kontrolláljuk a hozzáférést?

Csak néhány a lehetséges megoldásokból.

  • A rendszergazda speciális felhasználónevet használ. A saját nevében nem fér hozzá más adatához.
  • A speciális felhasználónevek minden tevékenységét naplózzuk, így tudni lehet, hogy mikor-mit csinált.
  • Rendszeresen átvilágítják az informatikusok tevékenységét.

Ez a cikk a GOLNET Informatikai blogon jelent meg először 2019. január 9.-én.

GOLNET Informatika hírlevél feliratkozás

Kérem az új cikkeket

Ez is érdekelhet…

Webáruház ellenőrzése vásárlás előtt

Webáruház ellenőrzése vásárlás előtt

Egyre gyakrabban online vásároljuk meg a termékeket. Főleg igaz ez a nagy ajándékozási szezonok, mint például a Karácsony előtt. Amíg egy fizikai boltba be tudsz menni és eldönteni, hogy érdemes-e onnan vásárolni, addig egy online boltban, webáruházban ez már nem...

GOLNET Informatika hírlevél feliratkozás

Kérem az új cikkeket
close-link
Szeretnék exclusive online marketing anyagot kapni!
A felíratkozáshoz tudomásul veszed az adatvédelmi tájékoztatóban leírtakat.
Kérem az exclusive anyagot
close-image