Utoljára frissítve:

Olvasási idő: 4 perc

A mindennapi számítógép használat jelentős fizikai megterhelést jelent a testünk számára. A legtöbb embernek fel sem tűnnek azok a változások amelyeket a számítógép előtti munkavégzés okoz, mert lassan, fokozatosan jönnek elő. Csak akkor foglalkozunk vele amikor már fáj. Az egyik első fájdalom a kézben jelentkezik, de az ergonomikus egér és billentyűzet használatával megelőzhető ez a fájdalom.

Mi az az ergonómia és miért fontos?

Az emberi test úgy van megalkotva, hogy minden testrésznek megvan a természetes pozíciója. Ebben a pozícióban nem feszülnek az ínszalagok, nem terhelődnek az ízületek, porcok és idegek. A billentyűzet és egér használata során gyakorlatilag megerőszakoljuk a testünket. Folyamatosan és huzamosabb ideig olyan pozícióba kényszerítjük a karunkat, csuklónkat és a kezünket, ami nem tartozik a természetes testtartások közé.

Ennek következménye, hogy már 20-30 évesen ínhüvely gyulladás miatt hónapokig fájdalommal a kezükben élnek az emberek, ami idő alatt semmilyen feladatra nem tudják használni a kezüket.

rossz kéztartás hagyományos egér használatakor

A természetes kéztartás során a kézfej és az ujjak egyvonalban vannak az alkarral. A fenti képen jól látszik, hogy a hagyományos egér használata közben a csukló és az ujjak is szöget zárnak be az alkarral.

alkar elcsavarodva

Továbbá az egész alkar, könyöktől lefelé 40-60 fokban meg van csavarodva annak érdekében, hogy stabilan feküdjön az asztallapon.

Ez a kicsavart kéztartás kicsi, nem is érezhető nyomást fejt ki a csukló és a kézfej ízületeire. Ez a nyomás egy idő után gyulladást és fájdalmat okoz.

Milyen az ergonomikus egér?

Az ergonomikus egér kialakítása olyan, hogy a kar és a kéz a természeteshez minél inkább hasonlító pozícióban legyen. Az alábbi videó elég reklámszagú, de jól bemutatja milyen egy ergonomikus egér kialakítása.

Az ergonomikus egereket szokás függőleges egereknek is nevezni a kialakításuk miatt.

Ezeket az egereket használva az alkar, a csukló és a kézfej nem csavarodnak meg. Első kézbevételkor kicsit furcsának tűnhet, de pár óra használat után megszokja az ember.

Személyes tapasztalatok az ergonomikus egérrel

Hónapok óta használok egy ilyen egeret a mindennapi munkám során. Fura, mert igazából semmi különöset nem érzek a használata során.

Akkor érzem a pozitív hozadékát, amikor egy hagyományos egeret veszek a kezembe. Szinte azonnal érzem a feszülést az ízületekben. Azt a feszülést amit korábban nem éreztem, mivel természetesnek fogadott el az agyam. Most, hogy az agyam felismerte és megszokta az ergonomikus egeret, szinte azonnal jelzi, hogy valami nem stimmel.

Megéri az árát egy ergonomikus egér?

A videóban is bemutatott ergonomikus egér drága. Az ára 30 000 forint fölött van. Amikor én megvettem, még nem volt a piacon más gyártó hasonló egere. Mégis úgy döntöttem, hogy beruházok egybe. Azóta több más gyártó is elkészítette a maga verzióját. Az elképzelés és a forma minden gyártónál szinte ugyanaz. A megvalósításban, az alkalmazott anyagok és technológiák minőségében vannak különbségek.

Ezektől a különbségektől lehet az, hogy ma már 6-8000 forinttól a csillagos égig terjednek az árak.

Az ízületi gyulladás egy rendkívül alattomos, nehezen gyógyítható és ha egyszer kialakult, akkor visszatérő vendéged lesz. Hónapokon keresztül élsz majd fájdalommal, kezelésekre (tablettás és injekciós) és gyógytornára jársz.

Tényleg megéri az árát?

Korábbi cikkekből már tudjuk, hogy milyen egészségügyi problémákat okozhat a számítógép használat. Az egészségünkből csak egy van, amire vigyázni illik. Ezért a véleményem szerint egyértelműen megéri az árát minden olyan intézkedés amivel megóvjuk az egészségünket. Ne csak egy ergonomikus egeret használj, hanem ergonomikus billentyűzetet is. Figyelj a megfelelő monitor, asztal és szék kiválasztására. Ja, és mozogj. :-)

Összefoglalás

  • A sok számítógép használat csípő, hát, nyak és váll fájdalmat, fejfájást, szemszárasságot és a kézben jelentkező ízületi fájdalmat okozhat.
  • Segíthetsz elkerülni a számítógéppel kapcsolatos egészségügyi problémákat a megfelelő bútorzat, jobb üléspozíciók és megfelelő szokások használatával.
  • A szülőknek elfogadható időkorlátot kell bevezetniük a gyerekeik számítógép használatában.
  • A gyerekednek és neked is rendszeres szüneteket kell beiktatnia a számítógép előtt töltött időbe és minden nap valamilyen fizikai testmozgást kell végeznie.

A cikksorozat további részei

Kérdésed van?

Ez a cikk a GOLNET Informatikai blogon jelent meg először 2019. április 24.-én.

Mennyire volt hasznos ez a cikk?

Értékelés átlaga / 5. Értékelések száma:

Sajnálom, hogy nem találtad elég hasznosnak a cikket!

Szeretnénk fejleszteni a cikk színvonalát.