Számítógép használat hatása az egészségre – Szemproblémák

j

Oláh Gábor

2019.11.13. @ 18:16

Szemszárasság és más nyavalyák

Huzamosabb ideig egy adott távolságra fókuszálni igen nagy megterhelést jelent a szemnek. Ha a szem nem mozog, akkor gyorsan elfárad. A monitor nézve a pislogások száma is lecsökken, ami tovább gyorsítja a szem kiszáradását. A monitorokból áradó konstans fény is fárasztja a szemet.

Semmilyen kézzelfogható, perdöntő bizonyíték nincs arra, hogy a monitor rontja a éleslátást. Ennek ellenére a monitor folyamatos nézése okozhat

  • homályos látást
  • ideiglenes fókuszálási problémákat
  • foltlátást
  • csőlátást
  • fejfájást

Egy idő után szemszárasság alakul ki, ami tovább súlyosbítja a problémákat.

Saját tapasztalatok és megoldások

Még azelőtt lettem szemüveges, hogy elkezdtem számítógépek előtt gubbasztani. Az éleslátásom már azelőtt tönkre ment így nekem biztosan nem a monitor tette tönkre. Azt viszont biztosan állíthatom, hogy az elmúlt 20+ év során a szemüvegem dioptria értéke csak 0,5-el változott. Tehát az állandó monitor bámulás ennyit rontott a szememen. Ezt is inkább a sokszor rossz fényviszonyok közötti munkavégzés számlájára írom.

Saját tapasztalat, hogy a monitor előtti munkavégzés nekem nem rontotta az éleslátásomat.

A számítógép előtt végzett munkának köszönhetően az elmúlt 4-5 évben viszont kialakult

  • fókuszálási probléma a közeli dolgokra
  • homályos látás ha távolra nézek, ami pár perc után megszűnik, de akkor is zavaró
  • szemviszketés
  • halánték táji fájdalom

A fenti problémák oka az, hogy gyakorlatilag megszűnt a könnytermelésem, így a szemem teljesen kiszárad.

Milyen megoldást találtam a problémára?

Sajnos ezidáig nincs végleges megoldás. Ezek nem az a fajta problémák amelyeket szemüveggel vagy akár műtéttel helyre lehetne hozni.

A tüneteket lehet csökkenteni vagy közel a nullára redukálni ha műkönnyet használok. Ezt a kezdetekkor maximum 2 óránként, vagy amikor éreztem, hogy elfárad, kiszárad a szemem. Pár hét után már csak napi 3-5 alkalom. 2-3 hónap után már elég napi 2-3 alkalommal cseppenteni. Ez egy állandó és folyamatos kezelés. Ha pár hétig elfelejtem (mert van ilyen), akkor a tünetek ismét visszajönnek és kezdődik minden elölről.

Ha sokat ülsz a számítógép előtt, a legfontosabb jelszavad ez legyen: Mozgásra fel! Igen, még a szemedet is tornáztatni kell.

Hogyan előzheted meg a szem elfáradását és kiszáradását

  • Ha monitor előtt ülsz, akkor az ablakok mindig oldalt legyenek.
  • Úgy fordítsd a monitort, hogy semmi se tükröződjön rajta. Sem a napfény, sem te.
  • A monitor ne legyen túl közel hozzád. Általános szabály, hogy a monitor legalább olyan távol legyen tőled, hogy a kinyújtott karod ujjai végével éppen meg tudd érinteni.
  • A monitor legyen szemmagasságban vagy egy kicsit lentebb.
  • Csökkentsd a fényerő és a kontraszt értékeket.
  • Kapcsold fel a lámpát a szobában. A legrosszabb amit tehetsz a szemeddel ha sötétben nézed a monitort vagy a tévét.
  • Rendszeresen, 5-6 percenként nézz valami távoli pontra. 10-15 másodperc éppen elég.
  • Naponta többször tornáztasd a szemed.
  • Rendszeresen jár szemvizsgálatra.

Javasolt informatikai eszközök

  • Kizárólag matt felületű monitort használj. A fényes kijelzők kizárólag sminkelésre valók.
  • A monitor mérete legalább 22-23″ legyen. Ennél kisebb monitor esetén a szemet erőltetni kell.
  • Használd a Windows 10 éjszakai fény funkcióját. Amikor elkezd sötétedni, akkor a képernyő meleg színárnyaltra vált.

GOLNET Informatika hírlevél feliratkozás

Kérem az új cikkeket

Ez is érdekelhet…

A Facebookon töltjük el az időnk nagy részét

A Facebookon töltjük el az időnk nagy részét

Az internet a mindennapjaink részévé vált. Naponta használjuk és ki több, ki kevesebb időt tölt az interneten. Sokunknak megváltoztatta az életét akár jó, akár rossz irányba. Vajon milyen oldalakon töltjük el az időnket? Honnan jönnek az adatok? Értékelhető...

GOLNET Informatika hírlevél feliratkozás

Kérem az új cikkeket
close-link

Választ kaptál a kérdésedre?

Válasz elküldése!