Ha már van honlapod, akkor biztosan szeretnéd, hogy minél előrébb jelenjen meg a kereső oldalak találatai között ezáltal több látogatója legyen. A cél mindenkinek az, hogy a dobogós hely valamelyikén szerepeljen a honlapja. Ehhez ismerned kell a SEO alapjait.
A valós cél inkább az, hogy az első 30 találatban, azaz az első 3 találati oldalon legyen. Ha ezt eléred, akkor nagyságrendekkel megugrik a látogatók száma amit pénzügyileg is érezni fogsz. Ehhez ismerned kell a SEO, azaz a keresőoptimalizálás alapjait. Mutatok 3+7 dolgot amit Te és a weboldalad készítője tehettek a siker érdekében.
Ma már bármelyik szakmát, érdeklődési területet vagy tevékenységet nézzük azt látjuk, hogy a piac telített. Nincs üres hézag amit egy ügyes betöréssel ki lehet tölteni és mint egyedülálló résztvevő csak a Te honlapodon landolhat a látogató.
Ha bármire rákeresel az interneten, mondjuk a Google keresőjével, akkor tucat vagy száz számra dobja ki a találatokat. Ha a Te honlapod nincs az első 5 találati oldalon, akkor a látogatók nem fogják megtalálni. Miért? Gondold végig, hogy amikor keresel valamit, akkor hányszor kattintasz a kereső oldal alján látható lapszámozásra? Azaz hány találati oldalt nézel át, hogy kiválaszd azt, akitől megveszed a terméket vagy szolgáltatást?
Már most fontos megjegyezni, hogy ezt csak sok-sok munkával és akár pénzügyi befektetéssel tudod csak elérni. Mint ahogy más sem, ez sincs ingyen. Nincs könnyű út.
Mit is tehetsz a SEO érdekében?
Vannak cégek, vállalkozások akik garantálják, hogy X napon/héten belül a Google az első helyen fogja listázni a honlapodat. Ez talán igaz is, de gondolom ismeritek az aranyat és a fényét. Ha ezt garantálni lehetne, akkor ugyanarra rákeresve minden kereséskor más és más honlap jelenne meg az első találati oldalon, hisz ezek a cégek egytől-egyig mind garantálják az első helyet, még akkor is ha tucatnyi ügyfelük van ugyanarra a témára.
Én inkább olyan SEO “trükköket” osztok meg veled amit Te saját magad meg tudsz tenni, ha értesz hozzá. Vagy a honlapod készítőjének és/vagy üzemeltetőjének kell róla gondoskodni, mint szolgáltatás.
Először nézzük meg azokat a dolgokat amiket a honlap készítőjének és/vagy üzemeltetőjének kell megoldania.
1. Titkosított adatforgalom, HTTPS, SSL
A böngésző program és a honlapot kiszolgáló szerver közötti kommunikáció legyen titkosított. Ehhez a szerverre kell egy SSL tanúsítványt telepíteni. A Google plusz pontokkal jutalmazza.
Sokan jelentéktelennek tekintik, pedig fontos. Ha titkosított a kapcsolat, akkor nem tudják lehallgatni a kommunikáció során kicserélt adatokat, mint például online vásárlás esetén a bankkártya számodat, felhasználói nevet, jelszót.
Elég gyakran előfordul, hogy a böngésző programban két, teljesen különböző honlap jelenik meg ha titkosítatlan vagy ha titkosított kapcsolaton keresztül nézed meg ugyanazt a címet. Valaki ellopta a titkosított címedet! Ez azért van, mert amikor a domain nevet regisztráltad, akkor nem gondoskodtál arról, hogy a szükséges tanúsítvány is telepítve legyen. A komolyabb és teljes hitelesítés támogató tanúsítványok pénzbe kerülnek. Viszont létezik ingyenes is amit minden tárhely szolgáltató támogat. A tőlem vásárolt tárhelyeken automatikusan telepítésre kerül ez a tanúsítvány.
Ez a Let’s Encrpyt szolgáltatás. Kérd meg a tárhely szolgáltatódat, hogy telepítse a honlapod alá és oldja meg, hogy ha valaki meglátogatja, akkor mindig a titkosított kapcsolat legyen az alapértelmezett és ne is lehessen kikapcsolni.
2. A forráskód optimalizálása és tiszta kód írása
- Tömörített adatátvitel
- Szkript (JS) és stílus fájlok (CSS) tömörítése
- Képek átméretezése és tömörítése
Mielőtt megrendelsz egy weboldalt, kérdezz rá a fejlesztőnél, hogy mi is ez. Ha nem tud rá válaszolni, még akkor is ha egy szót sem értesz belőle, akkor ez a fejlesztő essen ki a kosárból.
A fejlesztőnek törekednie kell arra, hogy a lehető legtisztább kódot írja. Ez azt jelenti, hogy a forráskódban ne legyenek felesleges, nem használt kódok, kommentek. Ezek mind növelik a fájl méretét ezáltal növelik a betöltéshez szükséges időt. Mobilnet esetében feleslegesen emésztik fel az adatkeretet.
Ha CMS rendszert, például WordPresst használsz, akkor a megfelelő SEO kiegészítőkkel elérhető.
3. Honlap elemző szoftverek használata
Ezek az oldalak a fejlesztők jó barátja. Segítenek az előző pont megvalósításában. Elemzik a honlapot és javaslatot tesznek a javításra. Konkrét javaslatot, ami alapján a fejlesztő optimalizálni tudja a forráskódot. A tanácsok megfogadása tényleg látványos és érezhető változást eredményez a weboldalak betöltésében. Ez akkor fontos, ha valaki lassabb internet kapcsolattal rendelkezik.
Ha 3 másodpercen belül nem jut információhoz a látogató, akkor igen jó esély van arra, hogy tovább áll.
A fentiek fontosak de csak a fejlesztő képes megcsinálni.
Te, a felhasználó más dolgokkal tudod elősegíteni a honlapod előrébb kerülését a találati listában.
1. Minőségi tartalom írása
Az olvasható tartalom legyen a látogatónak címezve és annak megfelelően megfogalmazva. Felejtsd el azt, hogy létezik kereső program. A Google kereső robotjai képesek értelmezni a szöveget és a szövegkörnyezetet egyaránt.
2. Kereső szavak, vagy kulcsszó
Találd meg azt az 2-3 keresőszót ami legjobban ráillik a honlapodra és a honlapodon kínált szolgáltatásra. Ezeket a szavakat használd rendszeresen, de úgy, hogy az előző pont is érvényes maradjon. Ne halmozd vagy ne írd le felsorolásként ezeket a szavakat. Tedd bele értékes tartalomba és szövegkörnyezetbe.
3. Meta leírás (Meta description)
A látogató számára nem látható amikor olvassa a honlapodat. Ezt csak a kereső robotok látják és ezt jelenítik meg a találati oldalon. Ez az a 2-3 mondat amit a Google kiír. Tehát az az a 2-3 mondat amivel ráveszed a látogatót, hogy megnézze a honlapodat. Nevezhetjük mézesmadzagnak is. Ha CMS rendszert (Joomla, WordPress, Drupal, stb.) használsz, akkor a meta leírásnak külön mező van megjelenítve. Ha egyedi fejlesztésű honlapod van, akkor csak olyan fejlesztőre bízd a programozást aki gondoskodik arról, hogy saját magad tudd szerkeszteni a meta leírást minden szöveghez/oldalhoz külön-külön.
Minden egyes cikknek (tartalomnak) saját meta leírást készíts. A leírás mindenképpen egyértelműen kapcsolódjon a tartalomhoz. A Google érzékeli, és negatívan jutalmazza ha a meta leírásnak és a mögötte lévő tartalomnak semmi köze egymáshoz.
A meta leírásban jelenjen meg a kulcsszó.
4. Átlinkelés
Próbáld felvenni a kapcsolatot más weboldalak üzemeltetőjével. Olyan weboldalakéval amiknek a témája azonos vagy hasonló a Te honlapodéval. Lehetőleg olyan oldalakat keress amelyeknek már jó a helyezésük és látogatottak. Beszélj az üzemeltetővel, hogy kerülj fel a honlapjára de ne csak egy linkként hanem minőségi tartalommal és szövegkörnyezettel.
5. Fizetett hirdetés
És van még egy lehetőséged ha a fentiekkel nem érsz célt. A hirdetéseket hozol létre a Google-nál, a Facebook-nál, stb. Helyeken. Ezzel tuti megjelensz az első oldalon, de csak addig amíg fizetsz.
A hirdetésekre fordítandó összeg meghatározása nem egyszerű feladat. Megfelelő tapasztalattal rendelkező szakembert bízz meg az online marketing kampány kidolgozásával és lebonyolításával.
6. Mérés, elemzés
A befektetett idő, energia és pénz semmit sem ér ha nem méred és elemzed a változást. Igazából innen kéne indulni. Tudd, hogy hol tartasz mielőtt belevágsz a fentiekbe, mivel csak így fogod tudni, hogy elértél-e bármilyen pozitív vagy negatív eredményt. Mérned kell a honlapod látogatottságát.
Erre vannak profi és ráadásul ingyenes alkalmazások. A Google Analytics egy kiváló kiinduló pont lehet ha nincs lehetőséged saját elemző szoftvert telepíteni a weboldalad mellé. Ha van lehetőséged, tudásod vagy megfelelő támogatásod, akkor a Matomo jöhet szóba. Mindkét alkalmazással képet kaphatsz arról, hogy kik, miért, mennyi ideig látogatják a honlapodat. Mit csinálnak rajta, honnan fordulnak vissza és még számtalan mérőszám alapján elemzik a honlapod látogatottságát.
Egy online marketing szakember rövid, és hosszútávú kampány terveket tud készíteni a mérőszámok alapján.
7. 2-6 hónap
Fontos tudnod, hogy nem lesz azonnali a változás, hacsak nem költesz hirdetésekre nagyon sok pénzt. Ha nem fizetsz a hirdetésekért, akkor 2-6 hónap alatt fogod látni és érezni a változást. Ha 6 hónap után sincs érezhető változás, akkor a konkurenciád jobban csinálja, jobbak az árai és/vagy a szolgáltatása.
Tedd meg az első lépéseket és kívánom, hogy legyél Te is nagyágyú.