Vajon mennyit számít a tartalom? Sok online marketinges mondja, hogy a tartalom marketing az egyik nagyon hasznos aduász egy weboldal felfuttatásában. A saját példámon mutatom meg, hogy mennyire igaz ez az állítás.
Mi a célja ennek a cikknek?
A biztatás. De tényleg! Biztatlak arra, hogy kezdj bele az írásba. Írj blogot a saját stílusodban, olyan témákról amelyek másokat is érdekelhetnek vagy érintenek. Megmutatom, hogy nulla forint befektetéssel mekkora olvasótábort tudsz összeszedni.
A kezdetek
Mindjárt az elején szeretném elmondani, hogy a most leírt eredmények eléréséhez semmilyen fizetett hirdetést vagy más, pénzbe kerülő promóciót nem használtam.
Valamikor 2017-ben kezdtem el cikkeket írni a saját weboldalamra. Ekkor a weboldalam látogatottsága gyakorlatilag nulla volt. A blog indításakor az elképzelés az volt, hogy az informatikai témákat érthető, emberi nyelven teszem közzé. Rengeteg informatikai témájú weboldal és hírforrás van, de egyet sem találtam amelyik tényleg közérthetően magyarázta volna el az informatikai dolgokat. Az emberek túlnyomó többsége nem informatikus. Még a naphosszat a számítógép előtt ülő játékosok és önjelölt szakik sem szakemberek. Viszont az informatika és az internet ma már teljesen átszövi a mindennapi életünket. Mindenki kezében ott van az okostelefon, állandóan az interneten lógunk. Már az autóinkat is a számítógépek vezetik. Nem lehet megkerülni.
2018 őszén kezdtem el rendszeresen publikálni. Heti 1-3 cikk jelent meg. A saját, néha különc, néha kiborító, néha durva stílusomban. Mindig figyeltem arra, hogy ne használjak szakszavakat a cikkekben, mert a cél az volt, hogy bárki, de tényleg bárki megértse a leírtakat. Rendszergazdaként tanultam meg, hogy az ügyfelek nem szeretik (hogy szépen fogalmazzak) a kocka informatikusokat, akik érthetetlen szaknyelven, az orruk alatt dörmögve próbálják megmagyarázni azt ami egyébként nem is érdekli az ügyfeleket. Az embereket két dolog érdekli. 1: működjön, 2: emberként kezeljék.
A tudatos tartalom marketing kezdete
A rendszeres cikkírás beindulásával egyidőben kezdtem el tudatosan foglalkozni az online és tartalom marketing témákkal. Bár már évek óta készítek weboldalakat, eddig nem igazán volt motivációm, hogy beleássam magam a témába. Az online marketingre van megfelelő emberem.
Elkezdett érdekelni, hogy milyen módon lehet jó tartalmakat készíteni. Rengeteg cikket (jót és sok rosszat) olvastam a témában. A legrosszabb cikkek azok voltak, amelyekben online marketing szakemberek olyan stílusban írtak (amúgy jó tartalmat, ha sikerül elválasztanod a búzát a korpától), hogy elvegyék a kedved az egésztől és rávegyenk, hogy csak az a jó amit ők csinálnak (jó drága pénzért). Te jó ég, mennyi ilyet olvastam.
Mivel a Google a leginkább használt kereső, ezért a Google saját ide vonatkozó tartalmait és webmestereknek szánt cikkeit is átolvastam. Az ott olvasottak jó kiindulási alap volt.
A sok munka mögötti számok egyre magasabbak lettek
A látogatók mérésére a Google Analyticset kezdtem használni, ahogy szinte mindenki. Igazából majdhogy nem iparági sztandard lett és sok megrendelő nem is fogad el más eredményt. Most lehet, hogy sokan meg fognak kövezni, de én akkor is azt mondom, hogy nem a legmegbízhatóbb eszköz.
Tényleg, ha már itt tartunk. Megkérhetlek, hogy tölts ki egy rövid kérdőívet, ha te is weboldalt üzemeltetsz, készítesz vagy marketingelsz? Ez a kérdőív a weboldal látogatók mérésének gyakorlatáról szól.
Ezért elkezdtem két másik mérő programot is használni, amelyekkel hajszál pontos eredményeket kaptam.
Az induláskor a napi látogatószám nagyjából 0 és 3 között mozgott. Ezek többnyire rokonoktól, ismerősöktől és a Facebookos megosztásokból jött. Ekkora mennyiséget még mérni is szégyen, nem hogy megmutatni. Én mégis megmutatom, mert csak így lehet látni, hogy hova fejlődött a blogom.
Ahogy a grafikonokon is látszik, a látogatók száma lineárisan emelkedett az elmúlt közel 1 évben. A cikk írásának idején napi 380-400 egyedi látogató érkezik a weboldalamra. Ez havi 11-12 ezer látogató! A látogatók 90%-a a Google vagy más cégek keresőiből érkezik.
Mik azok a tüskék a grafikonban?
Azokon a napokon, vagy az előtte lévő napokban valami olyan esemény történt az interneten, amiről már korábban írtam cikket. Olyan cikket, amiből választ kaptak az emberek a kérdésükre. Ilyen esemény volt az, amikor a pornós zsaroló emailt küldték ki.
És mik azok a visszaesések?
Azok a saját hülyeségemből adódnak. Valamit elrontottam a weboldalon. Ennyi.
Hogyan értékeli a Google a tartalom marketinget?
A Google Search Console eredményein is látszik, hogy a találati listán is egyre gyakrabban jelennek meg a cikkeim.
A kezdetekkor a találati listában az átlagos pozíció a 90-120.-ik hely volt. Ahogy teltek a hónapok és szaporodtak a cikkek, a találati listában is egyre előkelőbb pozíciókat szereztem. Nagyjából fél év elteltével már volt olyan cikkem, amit a Google organikusan a #1 helyre rakott. Az elmúlt hónapokban egyre több cikk került be a Top10-be a különböző témakörökben. Van nagyjából 5-8 olyan cikk az oldalon amelyek stabilan a Top 5-ben szerepelnek.
Az alábbi cikkek rendre előkelő pozícióban szerepelnek és ezek azok, amelyekkel kapcsolatban éppen elég spontán telefonhívást kapok az ország minden részéről.
- A legjobb ingyenes képszerkesztők 2019-ben
- Törölt fájlok visszaállítása egyszerűen
- Átverős vagy csaló oldalak listája
- Az otthoni wifi router beállítása
- Melyik vírusirtó adja a legjobb védelmet
- Tor hálózat és dark web – Névtelen böngészés
- Zsaroló email állítja, hogy pornó videót néztél
Honnan tanuld meg a tartalom marketing alapjait
Ha tudományosan akarod megközelíteni a dolgot, akkor hónapokat tölthetsz el a szakirodalom tanulmányozásával. Rengeteg anyag található az interneten. Cikkek, videók, oktatások. A tanulmányaim alatt ezeket 4 részre osztottam fel.
- Száraz, unalmas és agyon rágott tartalom, ami leginkább erősen szakmai és ezért nem mindig közérthető.
- Közérthető tartalom, de minden cikkben ugyanaz a bla-bla van leírva, amit igazán használni sem tudsz (kivéve ha szakember vagy).
- Egyedi és inspiráló tartalom, ami közérthetően van leírva és még élvezet is olvasni. Na, ezekben a cikkekben tényleg segítenek és nem csak eladnak.
- A saját tartalmad, ami a fentiek és a hosszú hónapok alatt írt sok-sok cikk alapján jön létre.
Mire figyelj amikor tartalmat készítesz
- Az emberek nem szeretik a száraz, unalmas szöveget. Szórakozni akarnak. Hát szórakoztasd őket.
- Az emberek szeretnek beszélgetni. Sokkal szívesebben olvasnak olyan cikkeket, amelyek úgy vannak megírva, mintha beszélgetnél velük.
- Az embereket nem érdekli a hosszú, unalmas szövegelés. Ha sok a mondanivalód, darabold fel. Elolvassák és neked is több tartalmad lesz. Win-win helyzet.
- Az emberek nem szeretik a sablonokat. Leírhatod azt amit már más is leírt, de akkor úgy írd le, ahogy más még nem írta le. Paradoxon? Az bizony, de éppen ezért izgalmas kihívás.
- Legyél közérhető. Ha nem egy szűk réteget akarsz megszólítani, akkor ne nekik írj. Felejtsd el a szakzsargont. A szakmabelieken kívül mindenki mást elriasztasz velük. Felejtsd el a bonyolult körmondatokat.
- Csak akkor írj, ha tényelg van mondanivalód. Nem kell minden nap 3-4 cikket írnod a semmiről, vagy ugyanazt 4 féle módon leírnod. Elegendő heti 1-2 cikk, ha csak a saját blogodba kell a tartalom. Nekem van, hogy 1 hónapig nem került fel új cikk a blogomba. És akkor mi van? A látogatottság még úgy is nőtt, bár kisebb tempóban.
- A helyesírás az egyik legfontosabb dolog! De tényleg, ne becsüld alá. Egyetlen egy helyesírási hiba is elég, hogy csak arra emlékezzenek a cikkedből. Mielőtt közzéteszel egy tartalmat, előtte olvasd át kétszer, háromszor. Vagy kérj meg valakit, hogy olvassa át. Csak hibátlan tartalmat tegyél közzé. Inkább kerüljön ki 1-2 nappal később, de az legyen helyesírásilag helyes. :-)
- Tagolj, tagolj és tagolj. Az emberek nagyjából 8-12 sornyi szöveget tudnak megemészteni egy olvasatra. Szabdald szét a mondanivalódat kisebb részekre.
- Kérdésre válaszolj! Az emberek ma már nem szavakat keresnek, hanem megkérdezik a keresőt, hogy például „Kell-e csirkeláb a körömpörköltbe?” A Google keresője hasonlóan értelmezi a szövegeket, mintha emberek olvasnák. Nem egy-egy szóra keres rá, hanem a teljes szöveget értelmezi, és ebben egyre jobb.
- Ismerd meg a keresoptimalizálás (SEO) alapjait. Például a WordPress weboldal keretrendszer (CMS) és néhány kiegészítő modul rengeteget segít a SEO-ban. Meg persze egy jó szakember sem árt, ha most kezdesz ismerkedni a blogolással és a weboldalakkal.
Ez a cikk a GOLNET Informatikai blogon jelent meg először 2019. szeptember 27.-én.